کابل تصویر دوربین مداربسته چیست؟

دستگاه های ضبط کننده با استفاده از کابل های مخصوص به مانیتور متصل میشوند و تصاویر و صدا را انتقال میدهند. یکی از اجزای مهم در سیستم نصب دوربین مداربسته کابل های تصویر هستند که اتصالات بین اجزاء دوربین مداربسته را بر عهده دارد.کابل های تصویر دوربین مداربسته نقش به سزایی در انتقال کیفیت تصویر به صفحه نمایشگر دارند پس دوربین مداربسته معمولاً به کابل هایی احتیاج دارد که باعث افزایش کیفیت سیگنال های ویدیویی شوند.

کابل تصویر دارای انواع مختلفی است که اولین نکته در انتخاب کابل دوربین مداربسته و کابل کشی دوربین مداربسته باید در نظر بگیرید این است که آیا شما می خواهید از دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده نمایید و یا دوربین مداربسته بر بستر انالوگ ؟
درسیستم های مدار بسته آنالوگ، کابلی که از دوربین مدار بسته به دستگاه ضبط DVR متصل می گردد، کواکسیال نام دارد. و دردوربین های مدار بسته تحت شبکه از کابل های شبکه استفاده می شود که معمولا کابل های رایج مورد استفاده CAT6 و CAT5 هستند.
کابل دوربین مداربسته

انواع کابل های تصویر کدامند؟

در مورد سیستم های دوربین مدار بسته، این نکته را در نظر بگیرید که میزان مس کابل شما باید ۹۵% مس خالص باشد.در یک تقسیم بندی کلی از نظر نوع سیگنال های دوربین مداربسته کابل های دوربین مداربسته را میتوان به چهار دسته تقسیم کرد:

  • کابل کواکسیال
  • کابل ترکیبی
  • کابل شبکه یا زوج سیم
  • کابل فیبر نوری

کابل کواکسیال

در حال حاضر نزدیک به یک قرن است که کابل های کواکسیال به دلیل کیفیت بالای محافظتی، در دنیای دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرند.
این کابل ها نسبت به سایر کابل های دوربین مداربسته دوام بیشتری دارند.
کابل های کواکسیال دارای کاربردهای مختلفی از جمله انتقال سیگنال های فرکانس رادیویی، ساخت و ساز، بکسل وسایل نقلیه و کشتی های اتصال دهنده دارند.

کابل کواکسیالکابل کواکسیال برای انتقال سیگنال در مسافت فیزیکی نسبتاً طولانی تر مناسب اند و به انواع مختلفی از نظر کاربرد به کابل های RG6، RG11، RG59، RG60 تقسیم بندی میشوند.

کابل شبکه

کابل شبکه به مجموعه سیم هایی از جنس مس یا شیشه گفته می‌شود که برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات بین اجزا و مولفه های شبکه استفاده می‌شود.
اما در تعریف دقیق تر در زمینه دوربین های مداربسته کابل شبکه یا کابل زوج سیم یا UTP به کابلی گفته می شود که از ۴ جفت سیم که بصورت دو به دو به دور هم تابیده شده اند تشکیل شده باشد.علت به دور هم پیچیده شدن سیم ها ، کاهش تاثیر گذاری نویز بر روی سیگنال های تصویر دوربین مدار بسته است.
این سیم ها شامل ۴ رنگ اصلی نارنجی ، سبز ، آبی و قهوه ای و چهار رنگ ترکیبی سفید نارنجی ، سفید سبز ، سفید آبی ، سفید قهوه ای هستند.
کابل های شبکه بر اساس نوع دسته بندی می شوند که به CAT معروف است.
کابل شبکه

یک کابل شبکه با توجه به نوع کاربرد داخلی یا خارجی از اجزاء زیر تشکیل میشود:

  • یک روکش خارجی PVC یا LSZH
  • ۴ مجموعه سیم زوج در هم تنیده
  • جداکننده های سیم های زوج
  • شیلد
  • فویل
  • سیم ارت
  • روکش PE
  • لایه محافظ

معرفی کابل HDMI و VGA و تاثیر آنها در کیفیت تصویر دوربین مداربسته

در نصب و راه اندازی سیستم دوربین مداربسته معمولا نزدیک دستگاه ضبط مانیتور وجود خواهد داشت، برای این مانیتور نیاز به کابل کشی نیست و در زمان راه اندازی سیستم میتوانید از یک کابل HDMI و یا VGA چند متری استفاده نمایید، البته اگر فاصله ی مانیتور تا DVR زیاد باشد باید برای کابل نمایش چاره ای اندیشید.

برای مانیتور های دیگر بنابر مکان دستگاه مدیریت تصویر و مانیتور میتوان از کابل کواکسیال، شبکه و یا کابل HDMI استفاده نمود.

حال با توجه به اینکه کابل VGA معمولی میتواند حداکثر کیفیت یک مگاپیکسل را انتقال دهد و کابل های HDMI معمولی حداکثر کیفیت ۲ مگاپیکسل را انتقال دهد.
پس اگر دوربین های با کیفیت بالای ۲MP ,مثل ۵MP و یا ۸MP نصب کردیم بایستی چند مورد را رعایت کنیم تا تصویر را با کیفیت بالا مشاهده کنیم .

  • ۱- دستگاه های ضبط کننده ای استفاده کنیم که خروجی تصویر با کیفیت بالا مثل ۴K داشته باشند.
    ۲-استفاده از مانیتور هایی که کیفیت بالایی مثل ۴K و یا بالاتر را نمایش میدهند.
    ۳-استفاده از کابل های HDMI , VGA با کیفیت بالا مثل ۴K و یا بالاتر

انواع کابل های شبکه بر اساس نصب در محیط های مختلف

کابل UTP : در محیط های داخلی
U/FTP :محیط هایی که دارای نویز هستند.
F/FTP : در محیط هایی که نویز بسیار زیادی دارند.
S/FTP : در محیط هایی با نویز زیاد که امکان آسیب فیزیکی به علت کشیده شدن بیش از حد یا خم شدن کابل تصویر دوربین در طول مسیر وجود دارد.
SF/UTP : در این کابل تصویر دوربین ، زوج سیم ها فاقد محافظ هستند.
S/UTP : فقط در محیط هایی که امکان آسیب فیزیکی به کابل وجود دارد .
F/UTP :برای محافظت از مجموعه زوج سیم ها استفاده می شود اما هر زوج سیم هیچ محافظی ندارد.

کابل ترکیبی
کابل ترکیبی

کابل‌های ترکیبی اغلب برای مکان‌هایی با مسافت کم مناسب هستند زیا عملکرد و کاراییشان در متراژ های طولانی تر کاهش میابد. حداکثر طول کابل کشی این کابل‌ها ۶۰ الی ۷۰ متر است. اگر می‌خواهید بیشترین بازدهی را از کابل کشی خود داشته باشید از کابل‌های ترکیبی تمام مس استفاده نمایید.

از مزایای کابل‌های ترکیبی سهولت کابل کشی در آنهاست. شما با استفاده از این نوع کابل ‌ها دیگر نیازی به کابل کشی جداگانه برای تغذیه دوربین‌ها نیاز ندارید که این امر در کاهش هزینه‌های شما نیز موثر است. تنها اشکال موجود در استفاده از این کابل ‌ها برد کم آنهاست و همانطور که در بالا نیز اشاره شد معمولا تا برد ۶۰ الی ۷۰ متر عملکرد خوبی دارند.

انواع کابل ترکیبی

کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد آلومینیوم، برق آلومینیوم
کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد مس، برق آلومینیوم
کابل ترکیبی با مغزی مس، شیلد مس، برق مس

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری
فناوری انتقال داده به صورت پالس های پر سرعت نور در طول شیشه ، رشته یا فیبر است. در حالی که فرکانس و سیگنال با کیفیت بهتری را ارائه می دهد ، اما هنوز هم با هزینه ای همراه است یعنی امکان شکسته شدن دارد.
کابل های فیبر نوری معمولاً برای مجموعه های حرفه ای ترجیح داده می شود زیرا برای مکان های مسکونی و سایر مناطق بسیار گران قیمت است.

کابل فیبر نوری انتقال اطلاعات را با سرعت بسیار شگفت انگیزی انجام می دهد و برای انتقال داده را با راندمان بالایی انجام می دهند زیرا سیگنال های موجود در حمل و نقل، تداخل الکترومغناطیسی نداشته و نیازی به انتقال مجدد ندارند.
فیبر نوری معمولی، اطلاعات بیشتری را نسبت به سیم های مسی معمولی در اختیار شما قرار می دهد.
برای استفاده در مسافت های خیلی طولانی مناسب است.

و اما انتخاب کابل تصویر مناسب !

همان طور که اشاره شد ، کابل دوربین مداربسته یکی از مهمترین تجهیزات در سیستم دوربین مداربسته است.پس برای اینکه یک پروژه موفق از لحاظ صرفه اقتصادی و انتخاب درست داشته باشیم و به کیفیت عالی تصویر دست پیدا کنیم ، نیاز است که با توجه به فاصله و تعداد دوربین ها از کابل و رابط مناسب استفاده کنیم .
همچنین نوع کابل مصرفی رابطه مستقیمی با فاصله دوربین ها و نوع آنها دارد . لازم است با توجه به نوع دوربین خود و موقعیت و محل نصب آنها و فاصله با دستگاه ضبط ، از کابل مناسب استفاده کنید.

و نیز گفتیم که در دوربین های آنالوگ شما باید از کابل کواکسیال استفاده کنید . این کابل ها سیگنال های دریافتی را به دستگاه DVR منتقل می کنند . در سیستم های تحت شبکه نیز باید از کابل شبکه که متناسب با تکنولوژی دوربین های IP تولید شده اند ، استفاده کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه ضخامت کابل دوربین مداربسته بیشتر باشد و آلیاژ مغزی و شیلد دارای درصد بالاتری از مس باشد، انتقال در فواصل طولانی بهتر انجام می‌پذیرد . همچنین باید در نظر داشت که دوربین‌های با رزولوشن بالاتر می‌توانند تصاویر با کیفیت بالاتر و در فواصل کوتاهتر را نسبت به دوربین‌هایی با رزولوشن پایین انتقال دهند.در صورتی که فاصله دوربین شما با دستگاه DVR بیشتر از ۵۰۰ متر بود، از دستگاه تقویت کننده استفاده کنید تا بهترین کیفیت را برای تصویر خروجی داشته باشید.