قابلیت های WDR، BLC و HLC چیست؟

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از نصب دوربین مداربسته در محیط های دارای تضاد نوری بسیار، پس از نصب، برخی از نقاط تصویر کاملا سیاه و تاریک دیده شود. به طور مثال درب ورودی برخی پارکینگ ها که در آن داخل پارکینگ کم نور و ورودی آن بسیار پر نوراست. از دیگر موارد میتوان به برخی رستوران ها و یا محیط های تاریک که دارای ورودی و یا پنجره پرنور هستند، اشاره کرد. قابلیت های WDR، BLC و HLC جهت مقابله با این مشکل مورد استفاده قرار میگیرند. در این قسمت تفاوت WDR، BLC و HLC بررسی میکنیم.

قابلیت WDR با استفاده از دو CCD، یک بار تصویر محیط داخل و سپس تصویر محیط بیرونی را که دارای نور زیادی است اسکن و در آخر پردازش می کند. در نهایت تصویری مطلوب از پردازش این دو رائه می شود. به طور کلی یک CCD وظیفه اسکن تصویر مناطق پر نور و دیگری وظیفه اسکن مناطق کم نور را دارد.

بهبود تصویر توسط قابلیت WDR در بین مابقی قابلیت ها بسیار مشهود تراست. طبیعی است که دوربین هایی با این قابلیت نیز از لحاظ قیمت کمی گرانتر از دوربین های معمولی هستند.

قابلیت BLC یک قابلیت نرم افزاری است. برای مشاهده توضیخات مربوطه و نحوه فعال سازی آن در اینجا کلیک کنید.

قابلیت HLC

لکه های قوی نور که بیشتر در معرض دید تصویر هستند مانند چراغ های اتومبیل، چراغ قوه و … را کاهش می دهد و در نتیجه باعث بهبود کیفیت تصویر می شود. به طور مثال زمانی که نور چراغ قوه را کاهش میدهد چهره فرد دارای چراغ قوه را بهتر میبیند.

WDR، BLC و HLC همگی قابلیت های مشابهی هستند و برای کمک به دوربین های مداربسته برای ثبت تصاویر با کیفیت تر در شرایط نوری مختلف اختراع شده اند. HLC نقاطی که نور مازاد دارند را شناسایی می کند و نور در آن محل را کاهش می دهد. در حالی که BLC به جای برقراری تعادل بین نقاط کم نور و پر نور، نقاط کاملا پر نور تصویر را محو می کند. به طور کلی دوربین های مداربسته مجهز به قابلیت های BLC و HLC با فیلتر کردن نورهای اضافی در محیط، تصاویری واضح با رزولوشن بالا ثبت می کنند. WDR از ترکیب دو عکس برای ارائه تصویر با کیفیت تر استفاده می کند تا میزان نور دهی در تصویر متعادل شود.

مکانیزم های BLC و HLC نرم افزاری هستند در حالی که مکانیزم WDR سخت افزاری می باشد. در نتیجه تصاویر دوربین های مداربسته ای که مجهز به قابلیت WDR با کیفیت تر و واضح تر از BLC و HLC می باشد. در ویدئو زیر می توانید تفاوت این سه قابلیت را مشاهده کنید.