نحوه سوکت زدن کابل شبکه

نصاب های دوربین مداربسته در هنگام نصب و اتصالت دوربین باید دقت و تکنیک زیادی به کار گیرند .یکی از این تکنیک ها نحوه صحیح سوکت زدن کابل شبکه است . همه ما تاکنون برای یک بار با کابل شبکه سرو کار داشته ایم. کابل های شبکه بسته به نیاز ما به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که همه آنها غیر کابل CAT 1 دارای ۸ رشته سیم هستند که این ۸ رشته سیم دارای ۴ رنگ اصلی (سبز، نارنجی ، قهوه ای ، آبی) و ۴ رنگ فرعی (سفید سبز، سفید نارنجی ، سفید قهوه ای ، سفید آبی) می باشد.

به ویدئو آموزشی زیر توجه کنید :

همانطور که دیدیم با در اختیاز داشتن یک آچار سوکت شبکه و مقداری کابل شبکه به همراه سوکت های آن به راحتی خواهید توانست کابل مورد نظر خود درست کنید که به اصطلاح به این کار سوکت زدن کابل شبکه گفته میشود. سوکت زدن شبکه از جمله کارهای حساس در حین نصب می باشد که بی توجهی در آن و پانچ اشتباه یک سیم یا جا به جا وصل کردن آن می تواند باعث عدم برقراری ارتباط در شبکه می گردد.

ما در این مقاله سعی داریم آموزش قدم به قدم سوکت زنی را به شما آموزش دهیم .همراه ما باشید.

مراحل کار :

در ابتدا شما نیازمند یک سری تجهیزات مورد نیاز هستید :
– کابل شیکه به مقدار و کتگوری دلخواه . نوع کابل میتواند از سری های مختلف از جمله cat باشد .
– دو عدد سوکت شبکه ( RJ-45 CAT5 یا RJ-45 CAT6 )
-آچار ۸ پورت RJ 45
– سیم چین یا استریپر

در گام اول کابل شبکه را به اندازه حدود ۲٫۵ سانتی متر مانند شکل لخت می کنید. برای لخت کردن کابل میتوانید از سیم لخت کن یا استریپر و کاتر استفاده کنید. توجه داشته باشید که خیلی زیاد سیم‌ها را لخت نکنید. زیرا باعث می‌شود کابل به درستی با سوکت اتصال پیدا نکند.

در قدم بعدی سیم های موجود داخل کابل را همانند تصویر کاملا باز کنید و آنها را با توجه به رنگشان زوج کنید. (مثلا کابل سبز و سفید سبز در یک زوج قرار می گیرند) با کمک یک ابزار گرد همانند فازمتر سیم ها را صاف کنید. دقت داشته باشید مسیر هر سیم مستقیم باشد و به هم تابیده نباشد زیرا هنگام داخل کردن آنها به سوکت به مشکل بر خواهید خورد.

در گام سوم با توجه به نوع اتصال مورد نظرتان (استریت یا کراس)* سیم‌ها را در دست مرتب میکنید. ترتیب رنگ سیم‌ها برای هر یک از انواع اتصالات را در شکل زیر می‌بینید. همانطور که در شکل مشخص است در اتصال کراس یکی از سرهای کابل دارای رنگ بندی متفاوت است. در ادامه به کاربرد کابلهای کراس هم اشاره خواهیم کرد.

*نکته

به طور کلی دو نوع سوکت زنی در کابل های شبکه مرسوم است .

۱- کابل شبکه مستقیم ( straight ) :
رنگ بندی رشته زوج های کابل شبکه در این نوع به گونه ای باید باشد که در هر دو سمت کابل همانند یک دیگر در سوکت قرار گرفته شده باشند . بدین صورت همان ترکیب رنگی که در یک سر کابل رعایت شده است در طرف دیگر نیز رعایت میشود .در مبحث دوربین مداربسته از همین نوع استفاده میشود.

۲-کابل شبکه متقاطع یا کراس ( cross over ) :
این نوع کابل برای شبکه کردن مستقیم دو کامپیوتر یا دستگاه بدون دخالت هاب یا سوییچ مورد استفاده قرار میگیرد .

اتصال کراس و اتصال مستقیم کابل

گام چهارم  پس از مرتب کردن رنگ ها با توجه به اتصال آنها، سر سیم ها را صورت کاملا صاف قیچی می کنید به طوری که حدود ۱٫۳ سانتی متر از سیم ها سخت بماند.
در گام پنچم در حالیکه سیم ها را محکم در دست گرفته اید بدون آنکه جا به جا شوند آنها را وارد سوکت کنید. توجه داشته باشید که سیم ها باید تا انتهای سوکت بروند. همچنین بخشی از پوشش عایق کابل که آبی رنگ است نیز باید داخل سوکت برود.

 

سوکت کابل دوربین

 

در گام آخر هم با استفاده از آچار شبکه ،سوکت را پرس میکنیم تا فیکس و محکم شود. دسته‌های پرس را محکم فشار دهید تا از اتصال درست سیم‌ها با سرسوکت مطمئن شوید.

پرس سوکت

حال یک سر از کابل ما سوکت شده و قابل استفاده است .

نحوه قرار گرفتن صحیح کابل شبکه در سوکت

باید توجه داشته باشید روکش کابل همانند عکس بالا باید کاملا داخل سوکت قرار گیرد و نباید بیرون سوکت زده باشد . همچنین همه سیم ها به انتهای سوکت برسند .
بهتر است همیشه قبل از سوکت زدن با استفاده از یک تستر مناسب ابتدا از سالم بودن کابل خود مطمئن شویم تا در طی انجام مراحل سوکت زدن کابل شبکه و بروز مشکل بتوانیم به راحتی عیب یابی کنیم .