دوربین مداربسته جاسوسی چیست ؟

اولین کسانی که ایده ی استفاده از دوربین و تصویر جهت جاسوسی و عکسبرداری مخفیانه به فکرشان رسید سرویس های جاسوسی غرب و شرق بودند . دوربین مدار بسته مخفی با نام دوربین نظارتی مخفی و دوربین جاسوسی نیز شناخته می‌شود، که به لنز سوزنی نیز مشهور هستند.دوربین های مداربسته مخفی می توانند در هر اندازه و شکلی وجود داشته باشند. از آنجا که استفاده از دوربین های مخفی کاملا ابتکاری و در ابعاد کوچک طراحی می شود و اصطلاحا از گروه دوربین مداربسته Pinhole یا مینیاتوری است و به منظور ذخیره و جمع آوری تصاویر در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده از آن در هر محیطی مجاز نیست و نیازمند اخذ مجوز از مراجع قانونی است چرا که نوعی تعرض به حریم شخصی افراد محسوب می شود. اما در دسترس بودن و هزینه پایین این دوربین ها باعث گسترش استفاده از این دوربین ها شده است.

این دوربین ها ‌به دلیل اندازه بسیار کوچکی که دارند، در هر کجا و مکانی نصب می‌شوند و تصویر شفاف و باکیفیتی را ضبط می‌کنند. در این مطلب چند نکته کاربردی در رابطه با دوربین مداربسته مخفی بیان می‌کنیم.البته برخی از آن ها، اگرچه ابعاد کوچکی دارند، اما قابل تشخیص هستند که از این نوع در ATM ها استفاده می شود تا بتواند چهره های افراد مراجعه کننده را ثبت کند تا در صورت بروز جرم و جنایات، مدرک قابل استنادی برای مراجع قضایی در دسترس باشد.

دوربین مداربسته مخفی باسیم، توسط کابلی به دستگاه گیرنده متصل می شود. نوع بی سیم آن می تواند تصاویر ضبط شده را در شعاع محدودی منتقل کرده و به دستگاه گیرنده برساند.

دوربین مداربسته مینیاتوری یا پینهول پنهان

دوربین مداربسته مینیاتوری دوربین هایی با ابعاد بسیار کوچک بوده و اغلب به عنوان دوربین مخفی مورد استفاده قرار می گیرند. نام دیگر آنها دوربین پینهول است همچنین به دلیل سایز کوچکشان به آنها سوزنی نیز گفته می شود که رایج ترین نوع دوربین مداربسته های پنهان هستند و ویژگی بارز و معروف اصلی آنها اندازه کوچک آن است.  دوربین مداربسته PinHole به خاطر حجم کوچک بدنه (حدود ۳ در ۳ سانتیمتر) ، لنز کوچک خود و میکروفون جهت دریافت صدا از محیط مورد نظر ، این امکان را دارد تا در هر کجا که بخواهید حتی از یک حفره ۳ میلیمتری هم ضبط تصویر را انجام دهید.

ویژگی‌های دوربین مینیاتوری:

۱) دید در شب : دوربین مداربسته مینیاتوری فاقد قدرت دید در شب IR است. بنابراین در شب نمی توان انتظار تصاویر با کیفیتی را از آنها داشت. همچنین در نور کم نیز ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشند به همین دلیل باید از قبل روشنایی محیط را در سطح مناسبی قرار دهید.
۲) لنز : لنز بکار رفته در دوربین مینیاتوری اغلب از نوع ثابت است. در این دوربین ها لنزها معمولا با فاصله کانونی ۲٫۸ میلی متر با زاویه دید ۱۰۵ و یا ۳٫۶ میلی متر با زاویه هستند.
۳) نصب : برای مخفی کردن این دوربین ها می توان آنها را در اشیا دیگر مانند گلدان، پشت قاب عکس و … پنهان نمود.

دوربین مداربسته لامپی مخفی

همانطور که از نام این نوع دوبین مداربسته پیداست، ظاهر آن شبیه به لامپ های قدیمی بزرگ و پر مصرف است و تشخیص آن کار سختی است. در واقع این دوربین مداربسته درون یک پوشش لامپی قرار گرفته است. به دلیل همین عدم تشخیص راحت، این نوع دوربین جاسوسی محسوب می شود. امکانات این دوربین بسیار زیاد است و نصب و راه اندازی بسیار آسانی دارد و جزو دوربین های مدرن و پیشرفته محسوب می شود.

این نوع دوربین با نام های دوربین لامپی ، دوربین لامپی مخفی و لامپ دوربین دار نیز شناخته می شود. دوربین مداربسته لامپی، از نوع چشم ماهی (Fish Eye) است و محدوده دیدی ۳۶۰ درجه را فراهم می کند. این دوربین برای یک سالن حدود ۸۰ متری مناسب است و می تواند تمام این محدوده را به طور کامل تحت پوشش قرار دهد. البته باید توجه داشت که این نوع دوربین، تنها سیستم مداربسته ای نیست که محدوده دید وسیع دارد.

دوربین مداربسته لامپی

 

این نوع از دوربینهای مداربسته بدون نیاز به پاور و لوازم جانبی دیگر از حافظه Micro SD پشتیبانی می کند. میتواند با استفاده از یک فلش مموری تصاویر را ضبط کند و میتوانند به آسانی با گوشی های موبایل جهت تنظیمات دوربین وصل شوند . دوربین های لامپی از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه هستند و می توان آنها را در بازار ایران خریداری کرد.

انواع دوربین مداربسته لامپی

دوربین مداربسته لامپی باتوجه به کیفیت تصاویر، میزان حافظه و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از جمله اصلی‌ ترین دسته‌بندی‌ها عبارتند از:

۱) دوربین مداربسته WiFi لامپی
۲) دوربین مداربسته لامپی با قابلیت نصب سیم‌کارت
۳) دوربین مداربسته لامپی دید در شب

ویژگی های دوربین مداربسته لامپی

علاوه بر شکل ظاهری و مخفی بودن این دوربین‌ها مشخصه‌ها و ویژگی‌های زیادی در آن‌ها وجود دارد که باعث می‌شود در محیط‌های حساس از آن‌ها استفاده شود. از جمله مزایای دوربین مداربسته لامپی عبارتند از:

– غیر قابل تشخیص بودن
– قابلیت تصویربرداری ۳۶۰ درجه
– ضبط صدا توسط میکروفون داخلی
– پخش صدا از طریق دوربین به وسیله موبایل
– کیفیت بالای تصاویر
– توانایی ضبط صدا
– قابلیت استفاده از کارت حافظه
– قابلیت نصب آسان
– قیمت مناسب
– توانایی تشخیص حرکت

دوربین های جاسوسی و دوربین مخفی در کجاها ممکن است نصب شده باشد؟

اگر دوربین های مداربسته ی دیجیتالی که در بازار موجود هستند را باز کنید. متوجه خواهید شد که بعد از خارج کردن از بدنه، دوربین ها خیلی حجم کوچکی دارند و می شود آن را مخفیانه در هر جایی نصب کرد. حتی برخی از آنها مجهز به کیت  وایرلس می باشند و نیازی به سیم هم ندارند. جدیدا نسل جدیدی از این دوربین ها به بازار آمده که در خود جای مموری میکرو اس دی نیز دارند و نیازی نیست در جای دیگر توسط وایرلس ضبط شوند و با یک باتری کوچک یا سرپیچ لامپ می تواند کار کند.

دوربین مداربسته مخفی یا جاسوسی را می‌توان در داخل خودکار، جای دستمال کاغذی، جیب، عروسک، عینک و … به کار گذاشت، از این دوربین مداربسته انواع متنوعی دارند و به دلیل قیمت پایین آن‌ها توسط افراد زیادی خریداری می‌شوند ولی حتمأ برای استفاده از آن باید مجوز داشته باشید. در ادامه مطلب به انواع دوربین های جاسوسی می پردازیم، اکثرا از نوع دوربین جاسوسی آماده و عمدتا ساخت چین هستند که به راحتی می تواند در جاهایی کار گذاشته شود که به ذهنتان هم خطور نمی کند .

انواع دوربین های جاسوسی

دوربین های مدار بسته مخفی در دو نوع بی سیم و باسیم موجود هستند. نوع با سیم از طریق کابل تصاویر را به دستگاه گیرنده می رساند و در نوع بی سیم تصاویر در فاصله ای محدود به دستگاه گیرنده فرستاده می شود. کنترل این دوربین به صورت دستی و ریموت است. انواعی از این دوربین ها امکان ضبط صدا را نیز دارند.

. دوربین جاسوسی مینیاتوری پین هول : پین هول بعد از نصب، امکان تشخیص آن به صورت ظاهری وجود ندارد. لنز این دوربین به صورت یک حفره کوچک می‌باشد و از درون این حفره تصاویر ضبط می شوند. از قابلیت‌های این نوع دوربین‌ها، کیفیت بالای تصویر است. به دلیل کیفیت بالای تصاویر، از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند.

. دوربین جاسوسی مینیاتوری معمولی : از ساده ترین نوع دوربین‌های مخفی است که بیشتر برای کاربردهای شخصی مورد استفاده قرار می گیرند. این دوربین‌ها ارزان بوده، کیفیت مناسبی دارند و به راحتی می‌توانند از دید افراد پنهان بمانند.

. دوربین جاسوسی آینه ای : در ظاهر به صورت یک آینه محدب است، اما داخل آن یک دوربین مخفی نصب می‌شود.

. دوربین جاسوسی هالوژنی : داخل یک لامپ هالوژن قرار می گیرد و تصاویر باکیفیت را ضبط می کند.

. دوربین مخفی دتکتوری : ظاهر این نوع دوربین ها مانند سیستم های اعلام سرقت یا هشدار آتش سوزی است و قابل تشخیص نیستند.

. دوربین جاسوسی خودکاری : یک دوربین خودکار بی سیم است قابلیت ضبط تصویر و صدا با کیفیت بالا را دارا می باشد.

. عینک دوربین دار : این عینک دوربین دار جاسوسی دارای لنزی در جلو عینک جهت ثبت تصاویر است . جای باتری و مموری کارت نیز در دسته عینک تعبیه شده.. دوربین جاسوسی ساعت مچ :این نوع ساعت مجهز به دوربین مخفی و حافظه ی داخلی است و می توان برای استفاده از دوربین , ساعت را شارژ کرد .

. دوربین جاسوسی ساعت رومیزی : این ساعت رومیزی علاوه بر نمایش ساعت بصورت دیجیتال و تنظیمات زنگ و روشنایی دارای سیستم ذخیره تصاویر و صدا نیز می باشد .

. دوربین مخفی جاسوئیچی : مزیت اصلی این دوربین مخفی قابل حمل بودن و قرارگیری در دست برای کنترل زاویه دید بدون جلب توجه است.

. دوربین مخفی دکمه لباس : این دوربین مخفی می تواند تصاویر را بر روی مموری کارت خود ضبط و نگهداری کند و پس از اتمام کار با قرار دادن مموری بر روی کامپیوتر یا لپتاب می توانید تصاویر آن را مرور کنید .

. دوربین مداربسته مخفی شارژ موبایل 
. و…

انواع دوربین جاسوسی

 

دوربین های جاسوسی و دوربین مخفی در کجاها ممکن است نصب شده باشد؟

دوربین مداربسته مخفی یا جاسوسی را می‌توان در داخل خودکار، جای دستمال کاغذی، جیب، عروسک، عینک و … به کار گذاشت، از این دوربین مداربسته انواع متنوعی دارند و به دلیل قیمت پایین آن‌ها توسط افراد زیادی خریداری می‌شوند ولی حتمأ برای استفاده از آن باید مجوز داشته باشید.

روش های پیدا کردن دوربین های جاسوسی

روش پیدا کردن دوربین جاسوسی

آینه ها بهترین مکان برای کار گذاشتن دوربین های پنهان ، جاسوسی هستند . دوربین جاسوسی در پشت آینه هایی قرار میگیرند که دارای جیوه ی متفاوتی از آینه های معمولی است .برای پیدا کردن این دوربین کافی است انگشت خود را بر روی آینه قرار دهید. اگر تصویر انگشت شما با انگشت فاصله داشت یعنی همه چیز عادی است . اما اگر تصویر انگشت به انگشت چسبیده بود شک کنید یک نفر مستقیما یا بوسیله دوربین مخفی و جاسوسی کارگذاشته شده به شما خیره شده…

اما روش های کلی برای پیدا کردن دوربین مداربسته جاسوسی چسیت؟

۱) جستو جوی دقیق محیط برای تشخیص

جستجوی سانتیمتری محیط اولین قدم برای آشکار شدن دوربین های مخفی می باشد. همزمان که در داخل اتاق قدم می زنید به دقت به صدا ها گوش دهید. بعضی از دوربین های نظارتی حساس به حرکت، صدای وزوز نارسا در زمان وقوع یک فعالیت دارند. معمولاً بیشتر قسمت‌های دوربین پنهان است ولی لنز دوربین همیشه باید بیرون باشد تا کارایی داشته باشد. بنابراین همیشه می‌توانی برای پیدان کردن دوربین‌های مخفی، دنبال لنز آن‌ها بگردید .

رایج ترین مکان ها برای پیدا کردن دوربین های مخفی عبارت است از :
دکور های دیواری – گیاهن روی میز – لامپ – ساعت دیواری – خودکار ها – شناگر دود – تجهیزات فیلتر هوا – جعبه دستمال کاغذی – کتاب ها سوکت های دیواری – رایانه های رومیزی و میکروفون آنها – و..

۲) چراغ های اتاق را برای پیدا کردن دوربین های دید در شب خاموش کنید

بیشتر دوربین‌ها چراغ‌های سبز یا قرمز رنگی دارند که چشمک می‌زنند یا روشن هستند. اگر دوربین مخفی کارگذاشته شده خوب نصب نشده باشد، می‌توانی با خاموش کردن لامپ‌های اتاق، نور این چراغ‌ها را ببینید . احتمال دارد کسی که دوربین‌های مخفی را نصب کرده است چراغ‌های نشانه‌گر آن را مخفی کرده باشد، بنابراین حتی درصورت ندیدن چراغ‌ها، وجود دوربین‌های مخفی را رد نکنید.

۳) از گوشی همراه خود برای پیدا کردن سیگنال استفاده کنید

به سادگی می توانید با تلفن همراهتان با یک فرد مورد اطمینان تماس بگیرید و سپس سکوت کنید و در اتاق شروع به حرکت کنید هر لحظه که نویز در تماس شما پی بردید که یک سیگنال مزاحم در یک مکان و موقعیت خاص وجود دارد متوقف شوید و با دقت آنجا را برای پیدا کردن دوربین بررسی کنید.

۴) تشخیص دوربین با استفاده از اپلیکیشن 

در فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل اپلیکیشن های مختلفی برای این کار هستند اما برای  گوشی های آیفون بهترین برنامه Hidden Camera Detector است که با یک جستجو در گوگل می‌توانید نسخه رایگان آن را بیابید و بر روی گوشی خود نصب کنید، برای اندروید هم می‌توانید از اپلیکیشن Hidden Camera Detector. استفاده کنید و درنهایت برای یافت بازتاب نور لنزها و دوربین‌ها می‌توانید از اپلیکیشن Glint Finder استفاده کنید.

پس از نصب برنامه با استفاده از گوشی خود به بررسی محل مورد نظر بپردازید. چنانچه دوربین مداربسته ای در محل نصب شده باشد،صفحه نرم افزار مورد نظر شروع به نمایش نقطه ای قرمز رنگ می کند. البته چنانچه دستگاه دیگری در محل وجود داشته باشد،که تولید اشعه کند نیز اپلیکیشن آن را نشان می دهد. اما به صورت کلی چنانچه عدد وسط دایره،در صفحه اپلیکیشن به ۱۰۰ نزدیک شود احتمال وجود دوربین مداربسته مخفی در مکان مورد نظر بسیار بالا است.

۵ ) استفاده از شناساگر و یا سنسور حرفه ای برای پیدا کردن دوربین های مداربسته جاسوسی

شناساگر حرفه ای RF و یا دیگر شناساگرها برای تشخیص دوربین های مخفی کاملا کارآمد هستند.

  • یک detector حرفه ای بخرید .
  • دستگاه را روشن کرده و در کل اتاق برای پیدا کردن دوربین جاسوسی بگردانید.

معمولا detector زمانی که یک سیگنال را تشخیص داد، یک صدایی را برای اشاره به پیدا کردن دوربین تولید می کند.

به این نکته توجه داشته باشید که Rf Detector ها معمولا یک نوعی از فرکنس را برداشت می کنند و اگر دوربین از فرکانس های چندگانه برای تغییر سریع استفاده کنند شناساگر نخواهد توانست دوربین را به درستی تشخییص دهد.

و در آخر پس از آنکه دوربین مداربسته پین هول یا جاسوسی مخفی را پیدا کردیم دوربین را حرکت ندهید و به ان دست نزنید. تمام وسایل خود را خارج از زاویه دید دوربین قرار دهید.و بعد برای داشتن سند از وجود دوربین از آن عکس بگیرید. ودر قدم آخرپلیس را برای بررسی تحقیق خبر کنید.