ورود به داهوا

کلمه عبور را فراموش کرده ام

دوربین مداربسته AHD چیست ؟

Dahuastore
دوربین مداربسته AHD

دوربین مداربسته AHD

معنی AHD :

AHD مخفف کلمه “Analogue High Definition” است . دوربین AHD همان دوربین های آنالوگ قدیمی ( CVBs ) هستند که تصویر را به کیفیت بالاتری بر پایه مگاپیکسل بر بستر کابل کواکسیال جهت انتقال به DVR های AHD ، ارائه میدهند.
به عبارت دیگر دوربین AHD یک استاندارد نظارت تصویری تلویزیون مدار بسته آنالوگ از فیلم با کیفیت بالا ۷۲۰P است که به دوربین اجازه می دهد سیگنال HD را از طریق یک کابل هم محور یا RCA استاندارد ارسال کند.

اولین شرکتی که در ابتدا شروع به تولید دوربین هاdی مداربسته تحت عنوان AHD کرد شرکت NEXT CHIP بود . دوربین های مداربسته AHD توسط کمپانی منحصر به فردی به دلیل مصرف و درخواست کم این دوربین ها تولید نمیشود بلکه برخی برند های معتبر سیستم نظارت مداربسته بخشی از تولید دوربین های HD خود را با پارت نامبر های مختلفی به این تکنولوژی اختصاص داده اند و که شرکت های داهوا ،هایک ویژن ، آلباترون و.. از برند های تولید کننده معتبر در حال حاضر هستند. در ابتدای مسیر تولید، این محصول فقط با رزولوشن ۱ مگاپیکسل به بازار عرضه شد که دربردارنده وضوح تصویر ۴۸۰×۷۲۰ با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه بود اما تا سال ۲۰۲۰ این دوربین ها با وضوح ۵ مگاپیکسل تولید و روانه بازار شده است.

آیا AHD جایگزین دوربین های مداربسته آنالوگ می شود؟

فناوری HD دوربین مداربسته بسیار پایدار است و قیمت آن بسیار مقرون به صرفه است. برخی از افراد در صنعت نظارت تصور می کردند که دوربین مداربسته آنالوگ سالها قبل از رده خارج شده است تا اینکه حدود سال ۲۰۰۷ ، دوربین های IP با وضوح مگاپیکسل محبوبیت بیشتری پیدا کردند اما دیگر مقرون به صرفه نبودند.

تفاوت اصلی دوربین های HD-CVI و دوربین های HD-AHD این است که دوربین AHD 1.0 مگاپیکسلی از راه حل OV9712 + NVP2431H استفاده می کند ، در حالی که دوربین HD-CVI از راه حل PO3100K + DH9801 استفاده می کند.

دوربین های HD-SDI حدود سال ۲۰۱۰ وارد صنعت نظارت شد (سالهاست که برای ساخت فیلم و تلویزیون HDT استفاده می شود) اگرچه دوربین های HD-SDI را بسیار مورد پسند واقع شد ، اما پذیرش آنها محدود شده است. برخی می گویند این به این دلیل است که شما نمی توانید کابل کواکسیال را برای مسافت های طولانی HD-SDI اجرا کنید و هیچ پشتیبانی از ویدیو بالون* (برای استفاده با کابل UTP) وجود ندارد. کیفیت تصویر ۱۰۸۰p HD-SDI بسیار برجسته است.قیمت دوربین های AHD فقط کمی بیشتر از آنالوگ است.

* ویدئو بالون Video Balun یک دستگاه الکترونیکی در سیستم های دوربین مداربسته است که بسیاری آن را به عنوان یک تقویت کننده در کابل کشی سیستم مداربسته آنالوگ می شناسند. زمانی که مقدار سیم کشی از حد مجاز فراتر برود در این لحظه ویدئو بالن وارد میدان میشود و در یک چشم بهم زدن مشکل را بر طرف میکند.

سوال : آیا دوربین TVI از AHD بهتر است ؟

در طی تست تصویر های گرفته شده از این دوربین ها گفته شده دوربین TVI کمی واضح تر از AHD است اماروشنایی و رنگ تصویر AHD را بهتر از TVI است ! هم در حالت دید در شب و هم در مادون قرمز. هر چند واقعاً کیفیت این دو بسیار نزدیک است.

به تصویر زیر توجه کنید !

تست تصویر AHD و TVI

هر دو دوربین TVI و AHD تصویر شگفت انگیزی را برای وضوح ۱۰۸۰p نسبت به دوربین های نوع کواکس (دوربین مداربسته HD) ارائه می دهند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که زاویه دید دوربین TVI نسبت به AHD کمی باریک است. اگر لبه سمت راست تصاویر را مقایسه کنید ، متوجه می شوید که نمای دوربین AHD چند فوت از انتهای قفسه انبار امتداد دارد اما دوربین TVI لبه قفسه را کمی قطع می کند. این جالب است زیرا هر دو دارای یک لنز ۲٫۸-۱۲ میلی متری هستند .

تفاوت دوربین AHD و IP

یکی از متداول ترین سوال ها در مورد انتخاب بین دوربین AHD و یا دوربین IP است. اگر به مقایسه دوربین های مداربسته شبکه و دوربین AHD بپردازیم خواهیم دید دوربین های AHD دارای کاربری بسیار ساده تر, تنظیمات راحت تر و قیمت به مراتب مناسب تر نسبت به IP هستند.حدود سال ۲۰۰۷ ، دوربین های IP با وضوح مگاپیکسل محبوبیت بیشتری پیدا کردند. با این حال ، بیشتر آنها دریافتند که تنظیم دوربین های IP دشوارتر است و قیمت ها هرگز به اندازه کافی پایین نیامد تا وضوح بالاتر را توجیه کند.

باید توجه داشت که دوربین های IP روی بستر شبکه نصب می شوند اما دوربین های AHD از طریق کابل کواکسیال متصل می گردند.  زمانی که بستر شبکه اهمیت نداشته باشد دوربین های مداربسته AHD گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای هستند. اما زمانی که ویژگی های شبکه مورد نظر است باید به سراغ IP رفت ، هرچند هزینه بالاتری پرداخت می شود. به عبارتی دیگر آ اچ دی قادر به تصویر برداری با کیفیت ۲ مگاپیکسل با هزینه ای کمتر میباشد.

برای ساده سازی تفاوت ها ، آنها را به صورت جدول ارائه کرده ایم :

اساس کار دوربین های AHD

چیپ ست موجود در دوربین و دستگاه آ اچ دی (لازم به ذکر است DVR باید قابلیت اتصال به دوربین های آ اچ دی را داشته باشد) وظیفه انتقال سیگنال از فرستنده یا همان دوربین مداربسته به سمت گیرنده که همان دستگاه ضبط است را دارد.کد گذاری دوربین توسط چیپ AHD RX انجام می شود . این چیپست اطلاعات دیجیتال را از دوربین دریافت کرده و آنها را به صورت آ اچ دی کد گذاری می کند. در سمت DVR نیز چیپست AHD TX اطلاعات کد گذاری شده را دریافت کرده و آنها را مجدد به صورت دیجیتال برای ضبط در خواهد آورد.اساس کار تکنولوژی AHD بر پایه انتقال تصاویر دوربین های مدار بسته بر مبنای سیستم های تلویزیونی دیجیتال (DTV) است. ویژگی مهمی که این محصول را نسبت به دوربین های مداربسته آنالوگ یا CVBs متمایز می کند، تکنولوژی مورد استفاده در نوع تصویر و طول مسافت ارسال تصویر بر روی کابل کواکسیال است. در این تکنولوژی، اطلاعات همچنان به صورت آنالوگ انتقال پیدا می کنند اما نوع کد گذاری آنها امکان انتقال اطلاعات با حجم بیشتر و در نتیجه گرفتن تصاویر با رزولوشن بالاتر را ایجاد می کند.

کابل و انتقال تصویر AHD

یکی از مزایای قابل توجه استفاده از AHD در دوربین مداربسته HD-SDI (یکی دیگر از استانداردهای دوربین مداربسته HD برروی کابل کواکسیال) این است که کابل کواکسیال RG59 يا RG58 می تواند فاصله های زیادی را بدون افت کیفیت تصویر اجرا کند. انتقال تصویر دوربین مدار بسته AHD به DVR ها با استفاده از همان نوع کابل کواکسیال تا متراژه ۵۰۰ متر که برای دوربین های مداربسته آنالوگ قدیمی استفاده میشد انجام می پذیرد. نصب کنندگان می توانند به طور قابل اعتماد از کابل کواکسیال RG59 تا حداکثر متراژ ۵۰۰ متر یا کابل UTP با ویدیو بالن برای اجرای کابل تا ۳۲۰ متری با CAT5 برای دوربین های AHD استفاده کنند.

نصب و راه اندازی دوربین AHD

نصب دوربین های AHD دقیقا مشابه سایر دوربین های آنالوگ است و هیچ گونه تفاوتی در نحوه کابل کشی و نوع کابلی که استفاده می شود وجود ندارد . اساسی ترین مرحله در نصب دوربین مداربسته AHD ، نصب سیم ها و کابل های برق مربوط به سیستم است. روش سیم کشی به کار می رود و انتخاب کابل مناسب، تعیین کننده کیفیت تصاویر دوربین هستند.
محل نصب دوربین مداربسته AHD، باید به دقت توسط کارشناس بررسی شده و محل دقیق قرار گیری داکت ها، کابل ها و سایر تجهیزات مشخص گردد. یکی از مسایل مهم در نصب کابل های برق، انتخاب یک مسیر مناسب برای عبور کابل است؛ کوتاهترین راه، بهترین خواهد بود. اگر مسیر عبور کابل های دوربین مداربسته طولانی شود، سیگنال ها و امواج به صورت نویز بر روی تصویر نهایی تأثیر می گذارند.

نکات مهم در هنگام نصب دوربین مداربسته AHD:

– ارزیابی دقیق شرایط محیط از نظر نظر نور، رطوبت، دما، ارتفاع، زاویه دید و …
ـ تهیه یک نقشه کلی از منطقه مورد نظر
ـ تعیین مکان هایی که باید سوراخکاری شوند یا حفره در آن ها ایجاد شود و جلوگیری از وارد شدن خسارت به محل نصب
ـ نصب صحیح و اصولی داکت ها، لوله فلکسی و لوله های فلزی
ـ نصب آداپتور برای منبع تغذیه دوربین (استفاده از یک دستگاه آداپتور به طور جداگانه برای هر دوربین، لازم و ضروری است)
ـ روشن کردن دوربین و بررسی تصویر (اگر پس از روشن کردن دوربین، اختلالی در تصاویر مشاهده کردید، کابل ها یا فیش ها را مجدداً چک کنید. مطمئن شوید که هیچ منبع تداخل کننده ای در نزدیکی دوربین قرار ندارد.)
ـ تنظیم موارد فنی دوربین از طریق منوی تنظیمات (اگر بیش از یک دوربین مداربسته در سیستم خود نصب کرده اید باید هر کدام را به طور مجزا تنظیم کنید.)
ـ تنظیم زمان بندی، نور، تاریخ و سایر موارد برای دوربین مداربسته

فقط برای دوربین مداربسته های آ اچ دی باید یک سیم جهت تغذیه دوربین ها کشیده شود و با توجه به نقشه پروژه می توان از کابلهای متفاوتی استفاده کرد مثلا می توان از کابل ۲۲۰ ولت استفاده کرد و آداپتور مربوط به هر دوربین را در کنار دوربین قرار داد و یا از سیم ۴ میلیمتری استفاده کرد و آداپتور در فاصله بیشتری از دوربین قرار گیرد همچنین این نکته هم باید در نظر داشت که برای هر دوربین AHD حداکثر ۲ آمپر برق ۱۲ ولتی نیاز است.

نقطه مناسبی که با تست تصویر جهت محل نصب دوربین پیدا کرده ایم را تایید و دوربین را روی پایه نصب میکنیم و پس از انجام کابل کشی فیش های BNC را به دو سر کابل کواکسیال متصل مینماییم و یک سر فیش ها به DVR و سر دیگر را به دوربین وصل میکنیم، همچنین به یک سر سیم برق که نزدیک دوربین مداربسته است، فیش آداپتور نصب کرده و به دوربین و سر دیگر را به خود آداپتور وصل میکنیم. در پایان اگر که همه کاراهای مربوط به نصب مطابق اصول انجام شده باشد، تصویر باید دریافت شود.
*باید به این نکته توجه داشت که هیچ وقت دوربین آ اچ دی بر روی دستگاه DVR معمولی نصب نشود، زیرا در حالت معمول تصویری دریافت نخواهد شد یا در بهترین شرایط با تغییر رزولوشن، تصویری با کیفیت بسیار ضعیف بر روی نمایشگر دریافت خواهد شد که با AHD واقعی بسیار متفاوت است.

انواع دوربین AHD

دوربینهای مداربسته AHD از لحاظ کیفیت تصویر به  دسته های زیر تقسیم می شوند:

– ۹۶۰h
– ۷۲۰p HD یا ۱MP
– ۹۶۰p یا ۱/۳MP
– ۱۰۸۰p HD یا ۲MP
– ۱۰۸۰N یا ۱/۱MP ( این کیفیت در دی وی ار ها بیشتر است )

و از لحاظ بدنه و شکل ظاهری نیز به انواع زیر تقسیم خواهند شد:

– دام
– بالت
– چرخشی PTZ

چرا قیمت AHD ها باهم فرق داره ؟

یکی از اصلی ترین دلایل اختلاف قیمت در دوربین های AHD قطعه سنسور مختلفی است که در آنها به کار رفته است و بسته به نوع این سنسور های این دوربین ها نیز قیمتشان متفاوت است

 

بدیهی است که قیمت دوربین های AHD سونی گران تر از سیلیکونی است . پس اختلاف قیمت در بازار بین آ اچ دی ها با رزولوشن و کیفیت تصویر یکسان به دلیل وجود سنسور های متفاوت در ساختار دوربین است .

 

دیدگاهتان را بنویسید