دوربین مداربسته حرارتی چیست ؟

تاریخچه دوربین مداربسته حرارتی و تصویر برداری حرارتی به دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ بر میگردد که نخستین بار برای امور نظامی توسعه یافت. این اقدام، توسط کشور ایالات متحده ، با به کار گیری حسگرهای مادون قرمز Cooled روی موشک هایش صورت گرفت. این حسگرهای مادون قرمز نیز، در امر تصویر برداری مورد استفاده قرار گرفتند و علاوه بر کاربردهای نظامی در کاربردهای غیر نظامی چون صنایع مختلف، تشخیص های پزشکی، ماهواره ها و … مورد استفاده قرار گرفتند.

دوربین مداربسته حرارتی داهوا (Thermal CCTV) نوعی از دوربین مداربسته است که به منبع نور احتیاج ندارند و بجای استفاده از نور در شکل گیری تصاویر، از شکل حرارتی محیط استفاده میکند.
دوربین های مداربسته حرارتی ساختاری تقریبا مشابه با دوربین های مداربسته عادی دارند. با این تفاوت که در این نوع دوربین با استفاده از یک لنز پرتوهای گرمایی اجسام را بر روی یک چیپ تصویر گرمایی متمرکز میکنند. سنسور این دوربین ها در عوض اینکه بر روی نور حساس باشند، به پتوهای گرمایی حساس هستند، به صورتی که از بعد از دریافت حرارت با توجه به مقدار آن ولتاژ ایجاد میشود که در انتها به سیگنال های آنالوگ جهت مشاهده در نمایشگر تبدیل میشود.

خانواده جدید دوربین های حرارتی هوشمند داهوا شامل دوربین PTZ ترکیبی حرارتی ، دوربین دام سرعت ترکیبی ، دوربین بولت حرارتی و دوربین دام حرارتی است که همگی مجهز به انواع توابع هوشمند هستند. دوربین های حرارتی هوشمند از سنسور درجه یک استفاده می کنند که قادر به تشخیص تفاوت های کوچک دما هستند. این سری دوربین ها می توانند به دقت تشخیص بالاتری دست پیدا کنند و قادر به عملکرد در تاریکی کامل و شرایط نامساعد جوی هستند. علاوه بر این ، دوربین ها از هوش ، کارایی و عملکرد بالا مانند تشخیص هوشمند ، تجزیه و تحلیل هوشمند ، درک هوشمند ، ردیابی هوشمند و کنترل هوشمند استفاده می کنند.
انواع دوربین مداربسته حرارتی داهوا

دوربین PTZ شبکه ترکیبی حرارتی Dahua ترکیبی حرفه ای از یک دوربین بصری با لنز بزرگنمایی نوری حداکثر ۴۰ برابر و یک دوربین حرارتی است که کاملاً در حرکات صفحه و شیب هماهنگ شده است. دوربین شبکه می تواند تصاویر را در مقیاس کامل و بدون نیاز به عقب رفتن یا قاب گرفتن عکس ضبط کند. دوربین حرارتی برای انجام مأموریت های دید در شب یا بررسی دقیق ترموگرافی است. لنز مخصوص ، نور مادون قرمز را که توسط همه اجسام مشاهده شده ساطع می شود ، متمرکز می کند. این می تواند چندین جریان مستقل H.264 را برای نیازهای مختلف با کیفیت و محدودیت های پهنای باند به طور همزمان ارائه دهد.

ویژگی دوربین حرارتی

تصویربرداری حرارتی احتمالاً مطمئن ترین راه حل امنیتی برای محافظت از محیط است. دوربین حرارتی نسبت به تغییرات محیط حساسیت کمتری دارد. این افراد حتی در تاریکی مطلق ، در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته ، افراد یا اشیا را تشخیص می دهد.

کاربرد دوربین مداربسته حرارتی

دوربین های حرارتی قابلیت تشخیص خودرو، اجسام و چهره را دارند اما کاربرد اصلی دوربین مداربسته حرارتی برای محل هایی با حساسیت امنیتی بالا برای کنترل و نظارت اماکنی مانند جنگل ها،مرزها، پست های برق، گلخانه ها و …که نمی توان به تنهایی از سیستم های نظارتی معمولی استفاده کرد، چرا که فواصل زیاد و وجود موانع گوناگون در محیط، سامانه های سنتی و معمولی و یا حتی نیروهای انسانی، توانایی تشخیص به موقع این خطرات را ندارند.

حفظ امنیت مرزها

امنیت مرز نه تنها به امنیت کشور بلکه به ایمنی شهروندان و اموال آنها نیز مربوط می شود. سیستم های سنتی نظارت بر مرزها هنوز با نقص های بسیاری روبرو هستند.داهوا یک راه حل جامع برای مقابله با چالش های نظارت بر مرز ایجاد کرده است.
به عنوان مثال ، یک قطعه ۱۰۰ کیلومتری زمین مرزی وحشی را که اساساً روشن نشده است ، انتخاب کنید. یک دوربین گنبد حرارتی (TPC-SD8320) با زوم ۳۰ برابر می تواند در هر ۱ کیلومتر نصب شود. این می تواند اشیا را با استفاده از تصویربرداری حرارتی به سرعت شناسایی کند و سپس تهدیدات را با استفاده از تصاویر نور مرئی تأیید کند. به این ترتیب با نور مادون قرمز می توان به طور کامل بر مشکلات نظارت در شب غلبه کرد. در کل ، فقط ۱۰۰ دوربین که به طور متناوب در دو طرف مرز قرار می گیرند ، برای پوشش کامل لازم هستند.

حفظ امنیت مرز ها
با توجه به کاربرد دوربین مداربسته حرارتی داهوا، می توان تعداد نیروهای انسانی را کاهش داد، تنها یک گروه کارمند ساده را در مرکز کنترل قرار داد تا به نظارت تصاویر و کنترل سیستم نظارتی تصویری حرارتی بپردازند.

پیشگیری از آتش سوزی در جنگل

آتش سوزی بزرگترین خطر جنگل است. تلاش ها برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها طی سالها مورد بررسی قرار گرفته است ، اما هنوز با چالش های زیادی روبه است.
مساحت مناطق جنگلی، بسیار گستره می باشد و تعداد افرادی که در جنگل گشت می زنند محدود و سرعت آن ها نیز بسیار کند می باشد، همچنین چشم انسان دارای خطای دید است و نمی تواند متوجه دود یا آتش در نقاط دور دست شود. بنابراین می توان گفت، دیگر کاربرد دوربین مداربسته حرارتی داهوا، در کنترل و پیشگیری آتش سوزی در جنگل هاست.

پیشگیری از آتش سوزی در جنگل
سیستم هوشمند کنترل آتش سوزی جنگل های داهوا به طور خودکار کل منطقه جنگل را رصد می کند و گشت زنی هوشمندی را انجام می دهد. اگر شعله ای شروع شود ، سیستم به طور خودکار از طریق یک الگوریتم هوشمند با دقت بالا که از موقعیت لیزر برای تعیین دقیق منبع آتش استفاده می کند ، زنگ هشدار را ایجاد می کند.

بازرسی پست

پستهای برق باید همیشه یک حالت امن و پایدار را حفظ کنند. گشت دستی به تنهایی کافی نیست زیرا ممکن است خرابی بلافاصله پس از عبور مامور گشت زنی اتفاق افتاده و به موقع تشخیص داده نشود.

بازرسی پست برقخوشبختانه ، دستگاه های جدید به ما امکان می دهند تا از فناوری حرارتی برای شناسایی مشکلات استفاده کنیم. داهوا سیستم پایش پست الکترونیکی هوشمندی را ایجاد کرده است که ویژگی های گشت هوشمند همراه با گزارش پس از هر دور گشت زنی را ارائه می دهد. به عبارت دیگر ، اطلاعات بی درنگ در مورد تجهیزات پست را به روشی بسیار کارآمدتر در اختیار کاربران قرار می دهد که موجب صرفه جویی در وقت و نیروی کار می شود.
علاوه بر این ، به انسان ها و ماشین آلات اجازه می دهد تا با هم کار کنند و از نقاط قوت خود استفاده کنند. اگر دمای تجهیزات یا بخشی از ایستگاه بیش از حد از پیش تعیین شده باشد ، سیستم به طور خودکار مدیریت هشدار هشدار را ایجاد می کند.

معرفی دوربین حرارتی Dahua Eureka و بررسی ویژگی های آن

دوربین حرارتی Dahua Eureka

همانطور که در فیلم بالا مشاهده کردید دوربین اکو حرارتی نسل سوم که در اکتبر سال گذشته منتشر شد ، هم اکنون در اکثر بازارهای خود در سراسر جهان در دسترس است. این مجموعه با نام Eureka ، که در اصل به معنای “یافتن چیزی” است ، تعریف جدیدی را برای دوربین های حرارتی سطح پایین ارائه می دهد.

✅ تعریف جدید از تشخیص نفوذ محیط

همانطور که دوربین های حرارتی گرما را تشخیص می دهند ، می توانند متجاوزان را در هر شرایط نوری ، از جمله تاریکی کامل ، باران ، مه نور و دود آشکار کنند. سری Dahua Eureka برای حفاظت از محیط ، مقرون به صرفه و با عملکرد بالا ۲۴/۷ تشخیص نفوذ را فراهم می کند. در مقایسه با فن آوری های پیرامونی سنتی ، مانند حصار الکترونیکی ، کابل فیبر نوری ، نفوذ مادون قرمز فعال و غیره ، تصویربرداری حرارتی یک راه حل محیطی در تمام آب و هوا با تجسم تصویر ، هشدار دقیق قابل ضبط ، هشدارهای کاذب کمتر و هزینه استقرار کم را فراهم می کند ، و انتخاب ایده آل جدید برای محیط برد کوتاه.


دوربین های مایع هیبریدی حرارتی Dahua ، شامل حفاظت از محیط ، جلوگیری از آتش سوزی ، تشخیص سیگار کشیدن و ارتباط هوشمند ، برای مکان هایی از جمله کارخانه ها ، پارک های صنعتی ، پارکینگ ها ، ایستگاه های بازیافت زباله ، فروشگاه های خدمات فروش خودرو ، انبارها و غیره طراحی شده اند.

وضوح بالا  برای اولین بار در صنعت تصویربرداری حرارتی ، Dahua Technology با تطبیق فناوری حسگر حرارتی خنک نشده ۲۵۶ × ۱۹۲ VOx با دوربین های امنیتی حرارتی سطح پایین ، از عملکرد ضبط تصویر واضح اطمینان حاصل می کند. در مقایسه با ۱۶۰ × ۱۲۰ پیکسل که معمولاً مشاهده می شود ، پیکسل های دوربین مینی هیبریدی حرارتی Dahua 156 enhan افزایش یافته است.

بازدارندگی فعال بدون شک ، پیشگیری قبل از وقوع حادثه از نجات پس از حادثه قابل توجه است. به منظور تأمین نیاز روزافزون بازار ، فناوری داهوا بازدارندگی فعال را با فناوری تصویربرداری حرارتی ترکیب می کند. هنگامی که یک رفتار غیر عادی توسط سیستم شناسایی شود ، نور سفید و بلندگو برای ایجاد یک هشدار بصری و صوتی در محل ایجاد می شود ، و همزمان یک ضبط و عکس فوری ایجاد می کند. نور سفید و محتوای بلندگو با توجه به سناریو قابل تنظیم است.

دوربین های ترکیبی حرارتی مینی داهوا با عملکرد عالی AI از الگوریتم های پیشرفته یادگیری عمیق استفاده می کنند و چندین عملکرد از جمله طبقه بندی اشیا، ، پیشگیری از آتش سوزی ، تشخیص سیگار کشیدن ، تشخیص تماس و غیره را ارائه می دهند. این سری از دوربین های Eureka بهترین گزینه ها برای محافظت از محیط اطراف صحنه کوچک هستند .

کلام آخر

سامانه های نظارتی معمولی، برای تشخیص و پیشگیری از خطراتی چون آتش سوزی، ایجاد نا امنی در مراکز نظامی و مرزها  کافی نیستند و ممکن است خطرات جبران ناپذیری جان افراد و امنیت یک کشور را تهدید کنند. با ورود به بازار سطح پایین ، انتظار می رود که استفاده از فناوری حرارتی با سرعت بیشتری رشد کند. Dahua Technology با مأموریت ” ایجاد یک جامعه امن تر و زندگی دقیق” ، همچنان به “نوآوری ، کیفیت و خدمات” برای خدمت به شرکا و مشتریان در سراسر جهان تمرکز می کند.