فناوری IP چیست؟!

در این مقاله به بررسی فناوری IP و سپس فناوری به کار رفته در دوربین های مداربسته که به ان دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP هم گفته میشود آَشنا خواهیم شد . همچنین پس از آشنایی با فناوری IP و شناخت دوربین های مداربسته به بررسی مزایا و معایاب این دوربین ها خواهیم پرداخت.

آی‌پی (IP) کلمه‌ای که روزانه بارها آن را شنیدایم و شاید به سادگی از کنار آن می‌گذریم. آدرس آی‌پی یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های موجود در دنیای شبکه های کامپیوتری است، به جرئت می‌توان گفت، اگر IP وجود نداشت اینترنت کنونی نیز به هیچ عنوان برای ما قابل استفاده نبود، چرا که یکی از مهم‌ترین راه‌های شناسایی دستگاه‌های موجود در شبکه استفاده از آدرس آی‌پی آن‌هاست.

IP (آی پی) که آن را IP address هم می گویند مخفف عبارت Internet Protocol address یا آدرس های پروتکل اینترنت است که به صورت یک سری اعداد باقاعده به هر وسیله ای (به طور مثال سرورها، کامپیوترهای شخصی، دستگاه های تلفن همراه و…) که به شبکه (Network) متصل شود اختصاص داده می شود.

IP در واقع یک شماره شناسایی یکتا برای برقراری یک ارتباط تحت شبکه است که با آن دستگاه های مختلف از هم بازشناخته می شوند،به عبارتی هر دستگاه در هر شبکه باید یک IP یکتا داشته باشد که این شبکه می تواند خصوصی (مانند کامپیوترهای حاضر در شبکه محلی یک شرکت) یا عمومی (مانند دستگاه های متصل به شبکه جهانی وب) باشد.آدرس IP استاندارد پروتکل IPv4  از چهار قسمت شامل اعداد تشکیل می‌شود که این قسمت‌ها با نقطه (.) از هم جدا می‌شوند،

نسخه های IP

پروتکل اینترنت (IP) در سیر تکامل خود، در دو نسخه اصلی تثبیت شد.یکی نسخه چهارم موسوم به IPv4 و دیگری نسخه ششم که IPv6 نام دارد. نسخه چهارم یا IPv4 هنوز پرکاربردترین نسخه پروتکل اینترنت است اما با رشد فزاینده شمار کاربران اینترنت و نیز سربرآوردن اینترنت اشیاء، ظرفیت IPv4 دیگر پاسخگوی این حجم از تجهیزات نخواهدبود. چنین مواردی سبب شد IPv6 جایگزین آتی IPv4 شود، گرچه هم‌اکنون نیز استفاده از IPv6 امکان‌پذیر است.

نسخه IP

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) چیست؟

در گذشته تنها دوربین های مداربسته آنالوگ برای سیستم های حفاظتی استفاده میشد اما امروزه با تنوعی که دوربین های مداربسته تحت شبکه در رمزگذاری ها  ، کیفیت های تصویر و چندین مورد دیگر ارائه میکنند توانسته جای دوربی های آنالوگ را در بازار بگیرد . در حال حاضر دوربین های مداربسته تحت شبکه از ۰٫۳ تا ۲۹ مگاپیکسل در بازار تجهیزات حفاظتی دنیا موجود هستند.

این دوربین ها در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار توسط شرکت axis به بازار راه یافت. همه شرکت های سازنده دوربین مداربسته تحت شبکه از پروتکل های اختصاصی خود استفاده می کنند . به همین دلیل تنها در صرتی امکان  استفاده همزمان از این دوربین ها موجود است که  تکنولوژی Onvif برای دوربین ها فراهم شده باشد.

به نوعی این دوربین ها را می توان به دو دسته از لحاظ ثبت و ذخیره تصاویر تقسیم بندی کرد .
دسته اول دوربین هایی هستند که برای ذخیره ی تصاویر به طور قطع به یک سیستم مرکزی (nvr) لازم دارند اما برخی از این دوربین ها دارای RAM بوده و می توانند تصاویر را در رم خود بدون نیاز به nvr  ذخیره نمایند.

در ابتدای امر که این دوربین ها به بازار آمده بودند از آنجایی که پهنای باند اینترنت در سراسر جهان پایین بود اختلاف زمانی بسیار زیادی برای تصویر ها مشاهده می شد اما با مرور زمان و افزایش سرعت اینترنت در سرتاسر جهان این مشکل تا حدودی از بین رفت.دوربین های تحت شبکه IP

اجزای سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه یا آی پی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. اجزای اصلی دوربین مدار بسته تحت شبکه با WebCam و سیستم دوربین مدار بسته‌ آنالوگ تفاوت دارد. WebCam به کمک کابل USB به کامپیوتر متصل می‌شود و دوربین های مدار بسته آنالوگ نیز به‌ وسیله کابل کواکسیال (Coax) با سرور خود ارتباط برقرار می‌کند.
اجزای اتصال دوربین تحت شبکه

دوربین مداربسته شبکه: دوربین مداربسته تحت شبکه تصاویر را دریافت کرده و اطلاعات آنها را تحت پروتکل های استاندارد وارد شبکه می کند.

دستگاه ضبط NVR یا سرور: در سیستم شبکه شما میتوانید برای ضبط تصاویر به جای NVR از یک سرور یا حتی کامپیوتر نیز استفاده کنید.

نمایشگر: نمایشگر به سرور یا NVR متصل شده و تصاویر دوربین های مداربسته را نشان می دهد.

هارد دیسک: هارد دیسک در سرور یا NVR نصب شده و وظیفه ضبط تصاویر را بر عهده دارد. در سیستم شبکه به علت کیفیت بالای تصاویر باید از هارد بیشتری استفاده کرد.

منبع تغذیه یا آداپتور: در صورتی که سیستم شبکه طراحی شده POE نباشد شما باید برای تغذیه دوربین ها از آداپتور یا منبع تغذیه استفاده کنید.

سوئیچ: سوئیچ ها به نوعی نقش انشعاب را در شبکه های کامپیوتری دارند و در سیستم های مداربسته شبکه هم به طور گسترده ای کاربرد دارند.

کابل شبکه: وظیفه اتصال دوربین های شبکه به سوئیچ و دستگاه ضبط کننده را بر عهده دارد.

کابل یا سیم برق: در صورت POE نبودن سیستم شبکه، برای اتصال دوربین های شبکه به برق مورد استفاده قرار می گیرد.

سوکت و اتصالات: برای اتصال کابلها به تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.حال برخی از مزایا و معیا دوربین های تحت شبکه را برسی خواهیم کرد

برسی مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه

مزایا:

-کیفیت بالای تمام دیجیتال
-امکان استفاده بهینه از کابل های ارتباطی
-امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا
-امکان ارسال همزمان تصویر،صدا و برق در بستر شبکه

معایب :

-قیمت بالای دوربین ها
-محدودیت پهنای باند

دوربین های تحت شبکه ارتباط نزدیکی با شبکه جهانی اینترنت دارند. می توانند از شبکه داخلی به شبکه اینترنت متصل شوند و یا حتی مستقل از شبکه داخلی به اینترنت مرتبط شده و از آن طریق کنترل شوند.
برای ضبط تصاویر آنها دیگر نیازی به dvr  نیست بلکه یک دستگاه که تنها ارتباط شبکه ای ایجاد کرده و داده های دوربین های آی پی را ذخیره کند کافی است. به همین دلیل مفهوم ضبط دیجیتال جای خود را به مفهوم کاربردی تر ضبط شبکه می دهد. دستگاه ضبط تصاویر دیحیتال nvr  بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد.