اختلاف سطح نور در محیط های مختلف یکی از مشکلات اصلی دوربین های مداربسته است. این مشکل زمانی ایجاد می شود که یک منبع نور قوی (مانند نور خورشید) در یک محیط نسبتا تاریک وجود دارد. وجود منبع نور باعث خواهد شد، دیافراگم دوربین بسته شود و قسمت های کم نور تر به صورت کاملا تاریک دیده شوند. برای مقابله با این مشکل روش های مختلفی از جمله WDR، BLC، HLC و DWDR است. برای مشاهد تفاوت قابلیت های WDR، HLC و BLC در اینجا کلیک کنید. سیستم DWDR که مخفف Digital wide dynamic range می باشد، نسخه دیجیتالی از سیستم ضد نور WDR در دوربین مدار بسته است.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد هنگام فیلمبرداری یا عکس برداری با تلفن همراه، زمانی که رو به نور خوشید قرار بگیرید و بخواهید از شخصی عکاسی یا فیلمبرداری کنید صورت شخص مقابل کاملا تیره در تصویر مشاهده می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که در محیط اختلاف نوری زیادی وجود داشته باشد و تمام نور محیط بجای تابش بر روی محیط و منعکس شدن داخل لنز دوربین، مستقیم به لنز می تابد. با سیستم DWDR میتوان این مشکل را برطرف کرد.

تفاوت قابلیت WDR و DWDR

در قابلیت DWDR سیستم به جای استفاده از دو CCD، یک سیستم دیجیتال همان عملکرد را شبیه سازی می کند. این مکانیزم هزینه های زیاد WDR را ندارد اما بهره وری آن به مراتب پایین تر خواهد بود و در واقع یک روش دیگر از اجرا مکانیزم BLC است، و بیشتر به علت های تجاری و تبلیغاتی بر روی آن تاکید می شود.

همانطور که در تعریف WDR یا Wide Dynamic Range بیان کرده ایم، برای دستیابی به تصویر واضح در نقاط با تضاد نوری بالا، از ۲ پردازنده در دوربین ها استفاده می شود. یک پردازنده تصویر روشن و پردازنده دوم تصویر قسمت های تیره را برداشت کرده و با تلفیق این دو، تصویرِ باکیفیت و واضح بدست می آید. اما در DWDR، این امکان بصورت نرم افزاری ایجاد شده و خبری از سخت افزار متفاوت نیست. همانطور که مشاهده می کنید تاثیر DWDR بسیار ناچیز است و تقاوت بسیاری با WDR واقعی دارد. در ویدئو زیر تفاوت قابلیت های WDR و DWDR را می توانید ملاحظه فرمایید.